kesihatan anda

Friday, August 05, 2005

Jaga kebersihan ketika hamil

Walaupun rasa malas sering muncul, wanita hamil diminta untuk mengatasinya. Berikut adalah perkara yang harus diperhatikan oleh setiap wanita hamil ketika merawat dan menjaga kebersihan peribadi.

1. Menjaga kebersihan rambut. Selama kehamilan, rambut akan tumbuh lebih cepat, tebal dan berkilat sehingga akan nampak berminyak. Untuk mengatasinya, cucilah rambut paling sedikit 2-3 kali seminggu.

2. Beruslah gigi secara teratur untuk menghindari terjadinya jangkitan di ronga mulut. Jangkitan yang terjadi dironga mulut akan mudah tersebar ke organ yang lain. Selain, periksalah gigi ke doftor secara teratur.

3. Jagalah kebersihan kulit dengan baik. Ketika mandi, gosoklah kulit secara perlahan untuk menghindari terjadinya luka. Kulit yang luka sangat mudah dijangkiti oleh kuman kuman penyakit.

4. Peliharalah kebersihan payudara. Lakukan urutan mengikuti nasihat doktor. Sokong payudara anda dengan pakaian dalam yang lenih besar dan cukup menyokong.

5. Jagalah kebersihan alat kelamin untuk menghindari jangkitan kandungan. Jika kandungan anda dijangkiti tntunya akan membahayakan pertumbuhan dan perkembangan janin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home